DIECEZJA SIEDLECKA
22 grudnia 2024 r. Imieniny obchodzą: Franciszka, Boena, Zenon
Czytania: (Mi 5,1-4a); (Ps 80,2ac i 3b.15-16.18-19); (Hbr 10,5-10)Ewangelia: Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl
Siedlce: Szymon Dołęga bije rekordy
Spotkanie konsultacyjne dotyczące działania Rady KEP ds. Apostolstwa Świeckich
Ks. kan. Marian Daniluk: Ta uroczystość miała łączyć mieszkańców
Powiat radzyński: zginął pieszy
W poniedziałek pogrzeb śp. ks. prałata Stanisława Grabowieckiego
Gmina Kłoczew: Transport publiczny zapewniony do 2030 roku
Ryki: Włamywacze Zatrzymani
Zabierz do domu Betlejemskie Światło Pokoju
Spotkanie opłatkowe Caritas Diecezji Siedleckiej
Zmarł ks. Prałat Stanisław Grabowiecki
Wypadki w okolicach Sokoława Podlaskiego. Jest bardzo ślisko!
ADWENT – RADOSNY CZAS OCZEKIWANIA (2012-12-02 07:12:12)
Kościół Katolicki rozpoczyna nowy rok liturgiczny Adwentem. Ten etymologiczny termin pochodzi od łacińskiego słowa adventus. W Rzymie wyraz ten oznaczał oficjalny przyjazd lub odwiedziny urzędnika, który objął stanowisko, zaś w języku religijnym coroczne przybywanie bóstw do świątyni, które obchodzono w sposób uroczysty. Zgodnie z nowym kalendarzem liturgicznym z 1969 roku, czas przygotowania do Bożego Narodzenia nazwano Adwentem: „Okres Adwentu ma podwójny charakter. Jest okresem przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, przez który wspominamy pierwsze przyjście Syna Bożego do ludzi. Równocześnie jest okresem, w którym przez wspomnienie pierwszego przyjścia Chrystusa kieruje się dusze ku oczekiwaniu Jego powtórnego przyjścia na końcu czasów. Z obu tych względów Adwent jest okresem pobożnego i radosnego oczekiwania" / nr 39 /. Czas ten rozpoczyna się od nieszporów w pierwszą niedzielę Adwentu. W tym roku początek Adwentu przypada 27 listopada. Adwent obejmuje 4 niedziele i kończy się Bożym Narodzeniem.
Kościół Katolicki rozpoczyna nowy rok liturgiczny Adwentem. Ten etymologiczny termin pochodzi od łacińskiego słowa adventus. W Rzymie wyraz ten oznaczał oficjalny przyjazd lub odwiedziny urzędnika, który objął stanowisko, zaś w języku religijnym coroczne przybywanie bóstw do świątyni, które obchodzono w sposób uroczysty.
W okresie Adwentu najważniejsze jest przygotowanie do Narodzenia Pańskiego, a następnie oczekiwanie eschatyczne. Liturgia adwentowa jest bardzo bogata w treści. Istotną rzeczą jest zgromadzenie wszystkich ludzi i czuwanie. Mowa o paruzji, czyli o powtórnym przyjściu Chrystusa na ziemię, skupia się w obrazie uczty. Ostatnia niedziela adwentu koncentruje się na Wcieleniu Słowa Bożego. Odnowiona liturgia przewiduje na ten okres dwie prefacje oraz specjalny układ czytań mszalnych. Pierwsza prefacja ożywia nadzieję na powtórne przyjście Chrystusa w blasku chwały, aby nam udzielić obiecanych darów, których oczekujemy czuwając z ufnością. Druga prefacja pobudza do radości z przyjścia Pana, przyjęcia Go z wielką miłością, wdzięcznością i w rozmodleniu na wzór Matki Bożej. Czytania podejmują zasadnicze tematy historii zbawienia. W Ewangeliach pojawia się wielki poprzednik Jezusa - Jan Chrzciciel, który niesie orędzie przygotowania drogi Mesjaszowi. Teksty liturgii obydwu części tego okresu łączy ciągłe czytanie księgi proroka Izajasza. Główna myśl tych czytań to pragnienia, tęsknoty i oczekiwania na Zbawiciela. W każdej parafii naszej diecezji urządza się rekolekcje adwentowe, których celem jest przygotowanie wiernych do świąt Narodzenia Pańskiego. W tym czasie Kościół obnaża ołtarze z kwiatów, a kolor szat liturgicznych jest fioletowy. W Adwencie odprawia się Roraty. Tak nazywa się mszę świętą ku czci NMP, którą sprawuje się podczas Adwentu. Sama nazwa wywodzi się od słów pieśni na wejście „Rorate…”. Przypuszcza się, że rozpowszechnienie ich w Polsce ma jakieś związki z praktyką w krajach Zachodu. W Polsce najstarsze wzmianki sięgają już XIII wieku. W XIV wieku Roraty znane były już w całej Polsce i zdobywały popularność. Szczytowy okres rozwoju przypada na wiek XVI. Roraty stają się wotywą sprawowaną przez cały rok w katedrach i w kolegiatach. W niektórych miejscowościach sprawowane były także w niektóre dni poza Adwentem. Roraty na terenie Polski celebrowane były przy bardzo dużym udziale wiernych, mimo wczesnej godziny ich odprawiania, między 6.00 - 6.30 na znak czuwania i oczekiwania Chrystusa. Z Mszą roratnią wiąże się zapalanie siódmej świecy. Zdania są podzielone odnośnie początków tego zwyczaju. Jedni widzą w nim nawiązanie do siedmioramiennego świecznika w świątyni jerozolimskiej, inni łączą siedem świec z siedmioma stanami w dawnej Polsce. Przedstawiciel każdego stanu zapalał swoją świecę i na pytanie celebransa: „Czy gotowy jesteś na sąd Boży?”, odpowiadał: „Jestem gotowy”. Inni dopatrują się w siedmiu świecach symbolu siedmiu radości NMP, bądź siedmiu boleści lub darów Ducha Świętego. Obecnie podczas Rorat pali się dodatkową świecę w prezbiterium lub przy ołtarzu maryjnym, przyozdobioną białą wstążką. Świeca jest symbolem NMP, która na wzór jutrzenki wyprzedzającej światło dnia poprzedziła przyjście na ziemię Światłości Świata - Jezusa Chrystusa. Msza roratnia powinna rozpoczynać się o świcie. Mszę można celebrować w innych godzinach, także wieczorem, jeśli zaistnieje taka okoliczność. Opr. ks. dr hab. Tadeusz Syczewski
W okresie Adwentu najważniejsze jest przygotowanie do Narodzenia Pańskiego, a następnie oczekiwanie eschatyczne. Liturgia adwentowa jest bardzo bogata w treści. Istotną rzeczą jest zgromadzenie wszystkich ludzi i czuwanie. Mowa o paruzji, czyli o powtórnym przyjściu Chrystusa na ziemię, skupia się w obrazie uczty. Ostatnia niedziela adwentu koncentruje się na Wcieleniu Słowa Bożego. Odnowiona liturgia przewiduje na ten okres dwie prefacje oraz specjalny układ czytań mszalnych. Pierwsza prefacja ożywia nadzieję na powtórne przyjście Chrystusa w blasku chwały, aby nam udzielić obiecanych darów, których oczekujemy czuwając z ufnością. Druga prefacja pobudza do radości z przyjścia Pana, przyjęcia Go z wielką miłością, wdzięcznością i w rozmodleniu na wzór Matki Bożej. Czytania podejmują zasadnicze tematy historii zbawienia. W Ewangeliach pojawia się wielki poprzednik Jezusa - Jan Chrzciciel, który niesie orędzie przygotowania drogi Mesjaszowi. Teksty liturgii obydwu części tego okresu łączy ciągłe czytanie księgi proroka Izajasza. Główna myśl tych czytań to pragnienia, tęsknoty i oczekiwania na Zbawiciela. W każdej parafii naszej diecezji urządza się rekolekcje adwentowe, których celem jest przygotowanie wiernych do świąt Narodzenia Pańskiego. W tym czasie Kościół obnaża ołtarze z kwiatów, a kolor szat liturgicznych jest fioletowy.
W Adwencie odprawia się Roraty. Tak nazywa się mszę świętą ku czci NMP, którą sprawuje się podczas Adwentu. Sama nazwa wywodzi się od słów pieśni na wejście „Rorate…”. Przypuszcza się, że rozpowszechnienie ich w Polsce ma jakieś związki z praktyką w krajach Zachodu. W Polsce najstarsze wzmianki sięgają już XIII wieku. W XIV wieku Roraty znane były już w całej Polsce i zdobywały popularność. Szczytowy okres rozwoju przypada na wiek XVI. Roraty stają się wotywą sprawowaną przez cały rok w katedrach i w kolegiatach. W niektórych miejscowościach sprawowane były także w niektóre dni poza Adwentem. Roraty na terenie Polski celebrowane były przy bardzo dużym udziale wiernych, mimo wczesnej godziny ich odprawiania, między 6.00 - 6.30 na znak czuwania i oczekiwania Chrystusa. Z Mszą roratnią wiąże się zapalanie siódmej świecy. Zdania są podzielone odnośnie początków tego zwyczaju. Jedni widzą w nim nawiązanie do siedmioramiennego świecznika w świątyni jerozolimskiej, inni łączą siedem świec z siedmioma stanami w dawnej Polsce. Przedstawiciel każdego stanu zapalał swoją świecę i na pytanie celebransa: „Czy gotowy jesteś na sąd Boży?”, odpowiadał: „Jestem gotowy”. Inni dopatrują się w siedmiu świecach symbolu siedmiu radości NMP, bądź siedmiu boleści lub darów Ducha Świętego. Obecnie podczas Rorat pali się dodatkową świecę w prezbiterium lub przy ołtarzu maryjnym, przyozdobioną białą wstążką. Świeca jest symbolem NMP, która na wzór jutrzenki wyprzedzającej światło dnia poprzedziła przyjście na ziemię Światłości Świata - Jezusa Chrystusa. Msza roratnia powinna rozpoczynać się o świcie. Mszę można celebrować w innych godzinach, także wieczorem, jeśli zaistnieje taka okoliczność.
< powrót
Parafia Św. Andrzeja Boboli w Gąsiorach
Copyright 2007 - Realizacja KreAtoR